چگونه یک نام مناسب برای ثبت دامنه انتخاب کنیم ؟ پرینت

  • 78

چگونه دامنه خود را نام‌گذاري كنيم؟

كاربران با تايپ نام دامنه شما در مرورگر، با كليك كردن بر روي نام آن در صفحات مختلف وب و یا جستجو در موتورهاي جستجو وارد سايت شما مي‌شوند.
نام سایت شما قبل از اينكه کاربرانتان وارد سايت شما بشوند تا شما بتوانيد آن‌ها را از طريق صفحات سايت خود جذب نماييد در انتخاب آن‌ها تاثير گذار است. بنابراين اولين قدم شما براي ايجاد وب سايتي موفق انتخاب یک نام دامنه ی مناسب مي‌باشد. نام دامنه‌ي شما مي بايست متناسب با موضوع وب سايتتان باشد تا بينندگان بدانند كه موضوع وب سايتي كه وارد آن مي‌شوند چيست.

آدرس اينترنت شما
هنگاميكه افراد نام دامنه‌ي شما را در يك مرورگر تايپ مي‌كنند سرورهايي هستند كه نامه دامنه‌ي شما را به IP آدرس‌ها تبديل مي‌كنند و به اين صورت ارتباط برقرار مي‌شود. در واقع اين نام دامنه‌ي شما يك عبارت است كه توسط اين سرورها به تبديل مي‌شود. مزيت‌ اين عمل در آنست كه خود شما و همه‌ي بازديدكنندگان وب سايت‌تان نام دامنه را نسبت به IP كه شامل تعدادي عدد است بهتر به خاطر مي‌سپارند. نام‌هاي دامنه باعث مي‌شوند تا شركت شما در مقايسه با ساير شركت‌ها متمايز شود. 

انتخاب نامي منحصر به فرد شما را قادر مي‌سازد تا بتوانيد نام تجاري خود را به صورت آنلاین به نمايش گذاريد و به اين طريق شركت خود را از ساير رقيبان تجاري خود متمايز سازيد. نامه دامنه‌ي شما؛ آدرس شما در اينترنت مي‌باشد، بنابراين اين نام را واضح، كوتاه و به يادماندني انتخاب كنيد.

چگونه یک دامنه مناسب ثبت کنیم ؟
شما مي‌توانيد نام دامنه‌تان را از طريق registrar ها و يا شركت‌هاي ميزباني وب به ثبت برسانيد. اگر شما نمي‌دانيد كه چگونه بايد وب‌سايتتان را راه‌اندازی كنيد. به ثبت رساندن نام دامنه‌ اولين قدمي است كه شما مي‌بایست انجام دهيد، اين عمل شما را براي ايجاد سريعتر وب‌سايتتان ياري مي‌نمايد.يك ايده‌ي بسيار خوب ديگر اينست كه اسامي مشابه دامين خود را به ثبت برسانيد و آن‌ها را بعنوان دامنه جانشین (Domain Alias) بر روي وب‌ساييتان تنظيم كنيد.با استفاده از دامنه های جانشین (Domain Aliassing) شما مي‌توانيد اشتباهات تايپي كاربران را اصلاح نماييد. براي مثال چنانچه نام دامين شما karaIT.com  است و كاربر karaIT.irرا وارد نمايد در صورتي كه شما دامين دوم یعنی karaIT.irرا ثبت کرده و آنرا به عنوان دامنه جانشین karaIT.irتعریف كرده باشيد، باز هم كاربر صفحه‌ي اول سايت karaIT.com  را مشاهده خواهد كرد.

بهترين نام دامنه (دامین) روش انتخاب بهترین دومین
به طور مثال صاحبان مشاغل از نام شركتشان بعنوان نام دامنه‌شان استفاده مي كنند. اين كار نام دامنه‌ي آن ها را آسان و به ياد ماندني مي‌كند. گاهي اوقات نام محصول يا علامت تجاري شما مهم تر از نام شركت شما مي باشد؛ در اينصورت از نام آنها بعنوان نام دامنه‌تان استفاده كنيد. همچنين شما مي توانيد كليه‌ي این اسامي (نام شرکت، نام محصول و نامهای مرتبط و .... ) را ثبت كنيد و آن‌ها را به عنوان دامنه جانشین (Damain Aliassing) به وب سایت خود متصل نماييد. اين عمل براي بالا بردن کاربران سایت شما بسيار مفيد است و كار آنها را براي يافتن وب سايت شما بسيار آسان مي‌سازد.

انتخاب پسوند دامنه‌ها
پس از انتخاب نام دامنه‌ي مناسب، كوتاه، به ياد ماندني و همچنين وابسته به حرفه‌تان، نوبت به انتخاب پسوند دامنه مي رسد كه انتخاب آن اهميت بسياری دارد.  همه ی مردم ابتدا در مورد پسوند com. فكر مي‌كنند اگر نام دامنه‌ي مورد نظرتان با پسوند com. آزاد مي باشد آن را به ثبت برسانيد.
به دليل عالي‌بودن؛ قابل قبول بودن وعامه پسند بودن اين پسوند، اكثر نامهاي موجود این پسوند به ثبت رسيده‌اند و به سختي مي‌توان دامنه‌اي با اين پسوند و با نام مورد نظر يافت. شما مي توانيد نام دامنه‌تان را با پسوند ديگري ثبت كنيد و يك دامين با پسوند com. هم كه آزاد است را به ثبت برسانيد و به دامنه‌ي اصلي تان متصل كنيد. اين تكنيك سبب مي‌شود تا ترافيك وب سايت شما افزايش يابد.  اگر نتوانستيد با پسوند com. دامنه‌اي را به ثبت برسانيد پسوندهای ديگري نیز وجود دارند؛ البته بعضي از پسوندها ممكن است براي وب‌سايت شما مناسب‌تر باشند.  پسوندهاي com, .net, .org, .info, .biz. پسوندهاي متداولتری هستند و سبب مي‌شوند تا ترافيك وب سايت شما افزايش يابد.

در زير توضیحاتی جهت شناخت بیشتر اين پسوندها آمده است:

org , .net, .com.

در سال 1985 فقط 6 پسوند موجود بود که 3 تای آنها org, .net, .com. بودند؛ هر چند با گذشت زمان com. بسيار مشهورتر از org, .net. شد.دقت داشته باشيد كه اگر مي‌خواهيد دامنه‌اي با پسوند org. ثبت كنيد؛ org. مخفف نام organization (سازمان) مي باشد . بهتر است چنانچه سایت شما مربوط به یک سازمان نیست از این پسوند استفاده ننمایید. برای مثال چنانچه می خواهید دامنه ای برای یک فروشگاه ثبت کنید و از پسوند org. استفاده نمایید این پسوند سبب گمراهی کاربرانتان می گردد.

name , .info, .biz.
طولي نكشيد که از پسوندهاي org, .net, .com. استقبال شد و مردم دامنه‌هاي خود را با اين پسوندها به ثبت رساندند وا کثر نامهای رایج و مناسب این پسوند ها ثبت شدند. بنابراین شركت‌هاي اينترنتي 3 پسوند biz ، .info ، .name. را اضافه كردند:
biz مخفف business (تجارت) است و مي‌تواند توسط هر شخصي به ثبت برسد امّا اصولاً مناسب وب‌سايت‌هايي است كه در ارتباط با تجارت مي باشند.
info مخفف information (اطلاعات) است و جهت استفاده در وب سایت های اطلاع رسانی مناسب مي‌باشد.
name یك پسوند بسيار عالي براي وب‌سايت‌هاي شخصي مي‌باشد.

ws , .mobi.
پسوند اینترنتی ws که در واقع مخفف «ساموآی غربی» است، اکثراً به عنوان مخفف «Web Site» عرضه می‌گردد‌ و بسیاری از وب‌سایت‌های با این پسوند، هیچ‌گونه ارتباطی با ساموآ ندارند.
دامنه اینترنتی mobi مرتبط با موبایل mobile و دستگاه‌های همراه می‌باشد، و برای دسترسی به اینترنت به وسیلهٔ این دستگاه‌ها راه اندازی شده‌است.

پسوند های کشوری (Country code Top-level Domain)
پسوند های کشوری جهت نمايش وب سايت‌هاي شخصي و سازماني داخل كشورها ارائه شده است.امروزه 200 پسوند کشوری جهت ثبت دامنه‌ها وجود دارد. اين پسوند ها جهت تجارت‌هايي كه در داخل كشورها انجام مي شود و يا جهت دامنه های جانشین (Domain Aliased) براي وب سايت‌هايي كه مربوط به شركت‌هاي چند مليتي مي‌باشند بسيار مناسب است. برای مثال در کشور ما ایران دامنه ی IR. به عنوان دامنه داخلی استفاده می شود.

ثبت دامنه ای که قبلا به ثبت رسیده است
اگر شما برای طراحی سایت خود به دنبال ثبت نام دامنه‌اي مي‌گرديد كه قبلاً به ثبت رسيده است، مانند بسياري امور ديگر شما قادر خواهيد بود كه با متقاعد كردن صاحب دامنه دوباره دامنه را خريداري كنيد. معمولاً مي‌بايست مبلغي را كه به صورت توافقي بين شما و صاحب دامين تعيين مي‌شود به او پرداخت نماييد.براي خريد دامنه‌اي كه قبلاً ثبت شده است بهترين كار اين است كه اول به وب سایت خود این دامنه مراجعه نمایید تا در صورتیکه مالک و خریدار فعلی را یافتید هماهنگی های بعدی را در توافق و نحوه واگذاری دامنه انجام دهید . در صورتیکه صاحب دامنه یافت نشد میتوانید با مراجعه به آدرس
http://market.karait.com مشخصات ثبت کننده فعلی یا مشاهده کنید و با صاحب فعلی تماس بگیرید . توجه داشته باشید دامنه های نزدیک به انقضا و یا منقضی مشمول قوانینی میشودکه در چرخه حیات دامین به آن اشاره نمودیم.  """بطور معمول همیشه بهترین راه حل ثبت دامنه قبل از دیگران است """


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت