آموزش بهینه سازی سایت پرینت

  • 95

بهينه سازي سايت چيست ؟

بهینه سازی سایت ، مجموعه تنظیمات و خدماتی که در استاندارد سازی صفحات وب موجب رشد و توسعه انتشار مطالب و محتویات سایت یا پورتال میشود را بهینه سازی سایت می نامند. بطور کلی خدمات بهینه سازی سایت مجموعه خدماتی را میگویند که در افزایش رتبه سایت و افزایش بازدیدکنندگان سایت موثر است . سایر خدمات مانند بازاریابی اینترنتی ، افزایش رنکینگ ، افزایش بازدید ، طراحی صفحات هدفمند ، سئو . . . هر کدام بخشی از بهینه سازی سایت میباشد .

مهمترین موتورهای جستجو

موتورهای جستجوی گوگل (Google)، یاهو (Yahoo)، آلتاویستا (AltaVista) ، ام اس ان (MSN) ، اسک جویز (Ask Jeevs) ، آل د وب (AllTheWeb) ، آ اُ اِل سرچ (AOL SEARCH) ،اکسایت (EXCITE) ، لیکوس (Lycos) ، ... ، یکی از مهمترین منابع ترافیک وب هستند. تنها موتور جستجو گر محبوب گوگل ، روزانه با بیش از 16 میلیارد کلیک ، میلیونها کاربر را به سوی سایتهای گوناگون سرازیر می‌کند. آمار حاکی از آن است که 90% از کاربران برای یافتن سایت مورد نظر خود ، اطلاعات را از موتورهای جستجو می‌یابند. اما سهم سایت اینترنتی شما از موتورهای جستجو چقدر است؟  ما با ارائه خدمات تخصصی زیر شما را کمک می‌کنیم تا بتوانید قدرت فضای مجازی را با مشاهده سایت شما در اولین نتایج جستجو لمس کنید.

شناخت دقیق و تجزیه و تحلیل سایت شما

در مرحله اول سایت شما تجزیه و تحلیل می‌شود . اهداف سایت شما چیست ؟ کار سایت شما چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد ؟ مخاطبان هدف سایت شما چه کسانی هستند ؟ ایشان برای یافتن شما چه عباراتی را جستجو می‌کنند؟ می‌خواهید هنگام جستجوی چه کلمات و عبارتی در موتورهای جستجو در صفحه اول باشید؟ می‌خواهید هنگام جستجوی چه کلمات و عبارتی در موتورهای جستجو اصلا در نتایج نباشید!؟ هر بازدید چقدر برای شما ارزشمند است ؟ سایت شما چه میزان محتوا دارد؟ سایت شما به چه میزان و طی چه دوره‌های زمانی به روزرسانی می‌شود؟ سایت شما از چه زمانی آغاز به کار کرده و میزان بازدید روزانه و بازدید سقف و کف آن چقدر است ؟ عوامل تاثیرگزار بر میزان بازدید سایت شما چیست؟ و بسیاری سوالات دیگر که از شما پرسیده خواهد شد و یا در مورد سایتتان تحقیق خواهد شد تا پلان پایه  بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجوگر شکل گیرد .

شناخت دقیق و تجزیه و تحلیل سایت رقبای شما

در این مرحله ، در صورتیکه سایت یا سایت‌های دیگری در همین زمینه کاری سایت شما فعالیت می‌کنند شناسایی شده ، دقیقا مورد بررسی قرار می‌گیرند تا میزان اهمیت سایت رقیب ، میزان توانمندی‌ها و همچنین مدت زمان و فعالیت‌های لازم برای پشت سر گذاشتن سایت رقیب تعیین گردد . سایت رقبای شما هنگام جستجوی چه کلماتی پیدا می‌شود؟ با چه رتبه ای ؟ محتوای سایت چقدر است ؟ صفحات ، مطالب سایت رقیب شما تا چه حد بهینه شده است  ؟ درصورتیکه وب سایت عضو گیری میکند، تعداد این اعضا چقدر است  ؟ تعداد بازدید کنندگان واقعی سایت چقدر است ؟ طراحی قالب سایت و طراحی بخش های فنی سایت به چه میزان حرفه ای انجام شده است  ؟ فواصل زمانی بروز رسانی سایت رقیب شما چقدر است؟ و سوالات دیگری که موجب برنامه ریزی بهتر در شروع بهینه سازی سایت میگردد.

تهیه و اجرای  نقشه سایت یا Site Map سایت شما

نقشه سایت شما ، به معنی محلی که لینک دسترسی به تمامی مطالب سایتتان بصورت دسته بندی شده در آن وحود دارد ممکن است قبلا در سایت شما پیش بینی شده باشد . لیکن منظور ما از تهیه نقشه سایت ، تهیه فایلی با فرمت استاندارد و ویژه است که بعضی موتور‌های جستجوی معروف برای تسهیل ردگیری مطالب سایت شما می‌پذیرند . با تهیه این فایل و یا ایجاد یک مکانیزم خودکار برای شما که بتوانید بعد از هر بار بروز رسانی این فایل بصورت خودکار ساخته  و به موتور جستجو معرفی شود .مطالب سایت طبق زمانبندی موتورجستجوگر بهتر و سریعتر بروز رسانی میشود .


بهینه سازی تگهای صفحه بر اساس آخرین استاندارد‌های کنسرسیوم جهانی وب (W3C)

لزوما ربات‌های موتورهای جستجوگر ، سایت شما را همانگونه که شما در مرورگر خود می‌بینید نمی‌بینند ، بلکه کد HTML آن را می‌خوانند . طبیعی است اگر سایت شما ، توجهی به چگونگی عملکرد الگوریتم موتور جستجو نداشته باشد ، نخواهد توانست محتوای خود را به موتورهای جستجوگر معرفی نماید . آیا کدهای HTML تولید شده ، Unicode هستند یا ASCII ؟ آیا  attribute‌ها در HTML با تک کوتیشن بسته شده اند یا با دبل کوتیشن یا اصلا بسته نشده اند ؟ آیا حروف فارسی با فرمت ویندوز XP (ی) وارد سایت شده اند یا با فرمت ویندوز 98 (ی) ؟ تا چه حد در کدهای HTML از عناصری مانند Iframe ، Frame، جاوا اسکریپت و ... استفاده شده است ؟ ابتدا این مطالب مورد بررسی واقع شده و سپس نسبت به اصلاح اشکالات و تطبیق HTML نهایی با تازه ترین استانداردهای کنسرسیوم جهانی وب ، W3C ، اقدامات لازم صورت می‌گیرد .

انتخاب کلید واژگان (Keyword) ، توضیحات مختصر (Description) سایت ، نوشتن عنوان سایت

با توجه به زمینه کاری سایت شما و اهداف آن انتخاب کلیدواژه‌های اصلی سایت اقدامی بسیار مهم و استارتژیک است. کلید واژه‌های اصلی (Keyword) ، عباراتی هستند که میخواهید وقتی جستجو شد ، شما گزینه اول باشید . بطور معمول برای یک صفحه حداقل 8 و حداکثر 18 کلمه میتواند مبنای امتیازی باشد که موتورجستجوگر به آن صفحه با توجه به این کلمات خواهد داد.  توضیح (Description) شرح مختصری است که در یک پاراگراف دو سه جمله ای پیرامون سایت خود می‌دهید تا هرگاه سایت شما در نتایج ظاهر شد ، آن عبارت به صورت توضیح زیر لینک شما ، به کاربر(جستجوکننده واژه)  نمایش داده شود . انتخاب دقیق آن عبارات و این پارگراف تاثیر بسزایی در رتبه سایت شما خواهد داشت  . عبارات مورد نظر شما چیست ؟ آیا ممکن است کاربران این عبارات را طور دیگری وارد کنند ؟ اکثر کاربرانی که املای ضعیفی دارند ممکن است این عبارات را چگونه جستجو کنند؟ چه عبارات و کلمات مترادف یا هم معنی با عبارات اصلی وجود دارد ؟ ترجمه این عبارات به زبان‌های دیگر چیست ؟ کسانی که دنبال چنین موضوعی بوده اند چه عباراتی را جستجو کرده اند ؟ و سوالات دیگری که توسط یک کارشناس بهینه سازی سایت پرسیده میشود و موجب رسیدن سریعتر به اهداف بهینه سازی سایت خواهد شد . عنوان سایت ، هر صفحه ای دارای عنوانی میباشد و در هنگام مشاهده صفحه این عنوان در بخش بالایی بروزر نمایان میشود . در نهایت توصیه میگردد  عنوان ، کلمات کلیدی و توضیحات  در صورتیکه در چند کلمه وحدت داشته باشند بهتر است .

انتخاب کلید واژگان (Keyword) و توضیحات مختصر (Description) هر مطلب

هر صفحه شما در حقیقت کوچکترین واحد مستقل سایت شماست که ممکن است دارای کلمات کلیدی و توضیح مجزایی باشد . دوست داید این صفحه از سایت شما هنگام جستجوی چه عباراتی یافته شود ؟ وقی آدرس این صفحه در نتایج آمد ، چه شرحی زیر لینکتان نوشته شود ؟ میزان تراکم عبارات و کلمات انتخابی تان در این صفحه چقدر است ؟ آیا صفحه مورد نظر عنوان (title) مناسبی دارد ؟ آیا نام فایل و مسیر آن که در آدرس این صفحه ظاهر می‌شود شامل عبارات مناسبی هست ؟ و موارد دیگری که منجر به بهینه سازی این صفحه از سایت شما برای موتور جستجو می‌شود .

ثبت سایت در موتورهای جستجو (معرفی به موتورهای جستجوگر)

موتورهای جستجوگر دارای رابط کاربری خاص و امکانات ویژه ای هستند که برای وبمسترها ، صاحبان سایت‌های اینترنتی ، تدارک دیده شده تا بتوانند به راحتی موتور جستجو را در پیدا کردن مطالبشان راهنمایی کنند . ثبت سایت در موتورهای جستجو ، یکی از شیوه های کمک به ربات های موتورهای جستجوگر میباشد و برای هر صفحه و هر بخش میبایست بصورت جداگانه ای انجام شود . با وجود اینکه این کار ممکن است بسیار زمان بر باشد لیکن زمان یافتن صفحه سایت شما و رتبه بندی را چند برابر سریعتر خواهد کرد . شرکت طراحی سایت ، شرکت بهینه سازی سایت پس از طراحی صفحات وب ، رعایت کلیه تنظیمات فوق در انتها هر صفحه را در موتورجستجوگر هدف ثبت خواهد نمود .

گسترش لینک سایت در وب سایت‌های مرتبط ، ثبت در فهرست‌ها ، دایرکتوری‌ها و سایت های پر بازدید

مهمترین ملاک اکثر موتورهای جستجوی موفق در تخمین میزان اهمیت یک سایت ، شمردن تعداد سایت‌های لینک دهنده به آن سایت با در نظر گرفتن میزان اهمیت خود آن سایت و ارتباط محتوایی با سایت لینک داده شده است . بر این اساس ، کارشناسان بهینه سازی سایت  طی برنامه ای منسجم و ممتد ، لینک سایت شما را ، با روش‌های گوناگون تبلیغاتی و جلب همکاری و تبادل لینک و بنر ، در سایت‌های مرتبط گسترش خواهند داد. به علاوه لینک سایت شما را در دایرکتوری وب‌های معروف در زیر شاخه موضوعی متناسب درج خواهد شد که اینکار نیز به نوبه خود تاثیر شگرفی در افزایش رتبه شما خواهد داشت .


بهترین زمان برای انجام خدمات بهینه سازی سایت چه زمانی است ؟

بهینه سازی سایت را در حین طراحی سایت ، یا پس از طراحی سایت میتوان انجام داد ، البته بهتر است خدمات بهینه سازی در حین طراحی سایت و توسط شرکت طراحی سایت یا شرکت طراحی پورتال انجام شود تا هم در هزینه و هم در وقت صرفه جویی نمود .  ویژگی دیگر انجام خدمات طراحی و بهینه سازی همزمان رفع اشکالات یا اصلاحاتیست که طراحی سایت و بهینه سازی را بهم مرتبط میسازد ، بطور مثال کارشناس بهینه سازی سایت شما متوجه اشکالی در نقشه سایت و معماری کلی سایت شما میشود و برای رفع این اشکال نیاز به تغییر ساختار کلی منوهای اصلی و فرعی و سایر منو ها در لایه های بعدی دارد ، یقینا در صورتیکه قصد تغییر تاثیر گذاری در بهینه سازی همزمان با طراحی سایت داشته باشید ،میتوانید این تغییر را به کارشناس طراحی سایت اطلاع دهید .

لزوم سفارش بهینه سازی سایت برای وب سایت ها و پورتال ها چیست ؟

با ذکر یک مثال به لزوم بهینه سازی سایت برای سایت ها و پورتال ها میپردازیم . فرض کنید شما صاحب فروشگاهی هستید که از نظر فضا و چیدمان و ویترین محدودیتی ندارید و این امکان را دارید که بهترین اجناس دنیا را به معرض دید عموم قرار دهید. فکر میکنید به چه چیز نیاز دارید ؟ خوب معلوم است مشتری ! ! !
نحوه معرفی شما و انتشار این خبر که شما به عنوان بهترین عرضه کننده محصول شناخته شوید تنها میتواند از عهده یک متخصص انجام شود . اگر در نظر بگیریم شرکت یا فروشگاه شما همان وب سایت یا پورتال شما هست پس نحوه نمایش محصولات یا خدمات و همچنین روش صحیح و اصولی بازاریابی وب سایت شما یک امر اجتناب ناپذیر است . در صورتیکه طراحی سایت انجام داده باشید ولی هیچ تلاشی در افزایش بازدید کنندگان واقعی سایت خود نکنید عملا شما وب سایتی را راه اندازی نموده اید که ممکن است برای شما حتی در حالاتی خاض ضد تبلیغ باشد .

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ، چه خدماتی را شامل میشود ؟

انجام مجموعه خدماتی که موجب افزایش رتبه سایت ، بازدید سایت ، هدایت صحیح بازدید کنندگان سایت و جلوگیری از هرز رفتن بازدید کننده شود را بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر می نامیم . برخی از این خدمات عبارتند از  :

1- شناخت رقبا
2- آشنایی با خدمات و محصولات سایت
3- طراحی اصولی منو های اصلی و فرعی (نقشه سایت)
4- ثبت سایت در موتورهای جستجوگر
5- ثبت سایت در سایت های پر بازدید
6- ثبت سایت در تالارهای گفتگوی معتبر
7- بهینه سازی لینک های استفاده شده در سایت
8- بهینه سازی متن و تیترهای وارد شده در صفحات
9 - گزارشات ماهانه از نحوه پیشرفت سایت در کلمات کلیدی مورد نظر
10 - تبلیغ سایت در موتورهای جستجوگر یا در سایت های مفید در افزایش رنکینگ
12- تغییر در چیدمان متون ، پاراگراف ها ،محل تصاویر ، حجم صفحات و استاندارد سازی صفحات وب

زمانبندی اتمام پروژه بهینه سازی سایت و مشاهده نتایج مفید و چشم گیر در پیشرفت عوامل مشخصه

از آنجا که رقبا هیچوقت ساکن و بیکار نیستند بهمین منظور بهینه سازی سایت خدماتیست که بطور دائمی بایستی انجام شود و هر هفته رتبه و رنکینگ سایت مونیتور شود بهمین منظور زمانبندی انجام پروژه و به نوعی به ثمر رسیدن فعالیت ها از 3 ماه تا 8 ماه زمان نیاز خواهد داشت . البته ممکن است برخی ادعا کنند در زمانی کمتر از این رتبه و رنکینگ سایت شمارا افزایش خواهند داد ، مطمئن باشید چنین نیست و پس از مدت کوتاهی وب سایت های دیگری جای شما را خواهند گرفت .  از آنجا که بهینه سازی سایت و سئو به یک دانش تبدیل شده است در بهینه سازی سایت همانند مشورت با یک مشاور بازرگانی یا بازاریابی به پیشنهاد ها یا درخواست های شرکت بهینه سازی سایت خود توجه نمایید .

نتایج مفید بهینه سازی سایت شما

اولین نتیجه افزایش چشمگیر بازدیدکنندگان سایت شما خواهد بود . نکته بعد جذب و هدایت صحیح این بازدید کنندگان برای ورود به صفحات دلخواه شما خواهد بود و در نهایت چنانچه به کیفیت و نوع خدمات خود اعتقاد دارید پس از مدت کوتاهی نتیجه مثبت بهینه سازی سایت را در افزایش چشمگیر مشتریان خود خواهید دید . یقینا وقتی کلمات کلیدی مرتبط با صنف شما در موتورهای جستجوگر مخصوصا ابر جستجوگر دنیا گوگل سرچ شود و نام و لینک صفحه شما  در صفحه اول نتایج این موتورجستجوگر نمایش داده شود شما میتوانید بسیاری از هزینه هاییرا که به عنوان تبلیغات در مجلات یا روزنامه ها پرداخت میکنید را حذف کنید .

آیا بهینه سازی سایت برای مدل ها و گروههای مختلف وب سایت ها موثر است ؟

ممکن است وب سایت شما خبری ، آموزشی ، اطلاع رسانی ، فرهنگی ، انجمن ، فروشگاه اینترنتی ، شرکتی و یا مربوط به یک سازمان دولتی باشد  در هر صورت هدف شما از راه اندازی سایت و طراحی وب سایت  معرفی و انتشار اطلاعاتی هست که این اطلاعات را برای مخاطبان خود مفید یافته اید . وظیفه بهینه سازی سایت شما این است که به بهترین شکل ممکن معرفی و انتشار مطالب و محتویات یا محصولات و خدمات را به مخاطبان شما ارائه نماید و هر روز بر تعداد بازدید کنندگان سایت یا پورتال شما بیافزاید.

نحوه سفارش سئو و انجام خدمات بهینه سازی سایت چگونه است ؟

در کشور ما بسیاری از اشخاص یا شرکت ها اقدام به طراحی سایت ، بهینه سازی سایت و حتی طراحی پورتال می نمایند و به دلیل جوان بودن فناوری اطلاعات گاها کارفرما و خریدار به نوع شرکت یا خدمات آن و یا حتی پیمانکار شخصی یا شرکتی توجهی نمیکند . غافل از آنکه هزینه ای که برای طراحی سایت ، طراحی پورتال ، بهینه سازی سایت ، طراحی صفحات وب هدف و . . .  و سایر خدمات پرداخت می نمایید فقط در صورتیکه بازده خواهد داشت که شما این گونه خدمات را به شرکت های طراحی سایت معتبر و با سابقه سفارش دهید و تنها راه تشخیص یک شرکت طراحی سایت معتبر، کنکاش وب سایت شرکت ، مشاهده عضویت ها و گواهینامه ها و همچنین مشاهده وب سایت های دولتی یا شرکت های خصوصی بزرگی که تا کنون بیشتر از چند سال است که از آن شرکت خدمات وب سایت خود را دریافت میکنند .

گروه فراکارانت از سال 1378 فعالیت خود را بصورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات آغاز نموده است ، این شرکت در نوآوری ، کیفیت ، بروز رسانی ، سرعت ارائه خدمات زبان زد کارشناسان فناوری اطلاعات میباشد . جهت مشاهده محصولات و خدمات
اینجا را کلیک نمایید.



آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت